Flight of the Swans (FotS)

Uitleg expeditie

De Flight of the Swans is een zeer uitdagende expeditie, waarbij een team onder leiding van conservationist/paramotorpilot Sacha Dench onderzoekt waarom steeds meer Bewick's Swans (Kleine Zwanen) niet meer terugkeren in Engeland van de broedgebieden in Noord Rusland.

Veel is al onderzocht, maar veel is ook nog onduidelijk.
Door zelf letterlijk met de zwanen in een paramotor mee te vliegen kan Sacha zelf zien en ervaren wat de problemen onderweg zijn.
Denk hierbij o.a. aan hoogspanningskabels en windturbinens waar de zwanen ('s nachts) tegen aanvliegen.
Maar ook het probleem van het droogleggen of vervuild raken van wateren waar de zwanen onderweg fourageren.

De paramotor blijkt bij uitstek het middel te zijn om bij onderzoek te gebruiken.

Sacha Dench, expeditieleider van de "Flight of the Swans" en paramotorvlieger

Sacha vliegt door 11 landen, waaronder Nederland.
Pim Leemreise, ecoloog/directeur Natuurbank Overijssel/paramotorvlieger en Frank Moorman bestuurslid KNVvL voor de sector Paramotor/paramotorvlieger bereiden het gedeelte voor Nederland voor en zullen het team in Nederland ook begeleiden. Tevens zullen zij zorgen voor contacten met de media.

  Klik op het logo om een PDF document in de Engelse taal met veel achtergrond informatie te   openen in een nieuw venster.

Klik op bovenstaand plaatje om naar de pagina op de website van "Flight of the Swans" te gaan, waarop je de petitie kunt tekenen.

Social Media "Flight of the Swans"

  Klik op het logo om naar de website van "Flight of the Swans" te gaan.
  Facebook pagina van "Flight of the Swans" met veel info, foto's en video's.
  Twitter "Flight of the Twitter".
  Wie is de Nederlandse begeleider van het team Pim? Een interview (Engelse taal).
  Wie is de Nederlandse begeleider van het team Frank? Een interview (Engelse taal).

De zwanen worden met zgn. GPS-trackers gevolgd. Ook Sacha heeft een GPS-tracker bij zich.
Op de website staat een interactieve kaart, waarop je zelf de vijf met GPS-trackers uitgeruste zwanen, Sacha en de volgauto's volgen.

Klik hier om direct naar deze interactieve kaart te gaan.

Video

Op de website en Facebook van "Flight of the Swans" zijn meer video's te zien.

"BLOG" Nederlandse deel tot aan Slimbridge

Hieronder staat in chronologische volgorde (meest actuele Blog staat bovenaan) het deel van de 7000km lange route vanaf Nederland in woord en beeld beschreven.

De Planning

De route door Nederland

De Route door Nederland werd door de Nederlandse vertegenwoordiging (Pim Leemreise en Frank Moorman) voorbereid. Een hele klus vanwege de verre van eenvoudige regelgeving in Nederland.
Sacha's paramotor moest een registratie hebben om in Nederland, Belgie en Franktijk te mogen vliegen.
Er werd gekozen voor de Duitse versie. Puur uit kostenoverweging. In Nederland zijn de kosten meer dan 10 keer zo hoog als in Duitsland. In Engeland kan de paramotor niet ingeschreven worden in het luchtvaartuigregister.

Verder moesten er diverse stops gepland kunnen worden om bij te kunnen tanken.
Eerst moest er een globable route gepland worden en vervolgens moesten gezocht worden naar bestaande locaties, die door Nederlandse paramotorvliegers gebruikt worden.
De Wetgeving is er niet 100% dudielijk over of een locatie onder de vrijstellingsregeling persoons- of locatiegebonden is.
Dit soort zaken en meer hebben we voor ons zelf naar de belangen van het team toe uitgelegd.

Toen bleek, dat de aansluiing met Belgie in het meest westelijke puntje van Zeeuws-Vlaanderen plaats moest vinden kwam de uitfdaging "Zeeland" op ons pad.
Zoals bekend werkt Zeeland tot op heden op geen enkele manier mee aan vlieglocaties voor paramotors en negeert deze provincies zelfs uitspraken van de rechter.
Een uitdaging op zich. Gelukkig werkte de directeur en havendienst van het vliegveld Midden Zeeland enorm goed mee.

Verder moest er natuurlijk langs ecologisch interessante gebieden gepland worden.
Dat was even lastig voor ons, want als paramotorvlegers willen we bepaalde gebieden juist vermijden.
Het blijkt, dat we mogelijk wat te bang geworden zijn in Nederland.
Gelukkig is één van de begeleiders een zeer ervaren ecoloog met veel kennis van vogels. Hij kon dus echt goed advies geven.

De geplande route is vanwege vertraging door het weer telkens aangepast.

Wanneer komt Sacha?

Initieel zou het team op 12 november 2016 naar Nederland komen. Dit werd uitgesteld naar 22 november 2016, maar opeens kregen Pim en Frank op zondag 20 november bericht, dat één van de vliegers (Stuart) en de monteur (Brian) aan de Nederlandse grens stonden. De vraag werd door Sacha gesteld waar ze konden overnachten.

De meest ideale locatie leek " De Stranshoeve" bij Baarlo/Blokzijl te zijn.
Dit is tevens de locatie van Elsefly en er mag met paramotors gevlogen worden.
Een om vele redenen ideale locatie.

We kregen niet veel later het bericht, dat Sacha in een Deltatrike met vlieger Rob op maandag naar Nederland wilde komen.
Ter info: Sacha wil elke meter van de 7000km gevlogen afleggen. Het liefste in de paramotor, maar vanwege o.a. weersomstandigheden heeft ze delen af moeten leggen per Deltatrike.

Om met een Deltatrike in Nederland te mogen landen moet er weer het één en ander geregeld worden.

Pim en Frank waren vooraf al druk met de organisatie, maar met name vanaf het moment dat het team daarwerkelijk aagekomen was.
Gelukkig hebben we tegenwoordig de beschikking over moderne communicatie mogelijkheden, zodat er goed en snel geschakeld kon worden.

De ochtend van maandag 21 november was hiervan een prachtig voorbeeld.
Via een groeps-video-gesprek met Skype is uitgebreid overleggeweest met de teamleden, waarvan een aantal in Engeland en o.a. Pim en Frank.
Dit was ook echt nodig, want door de vele wijzigingen in het programma en oplossingen, die van alle kanten aangedragen werden konden we elkaar volledig op de hoogte brengen van wat de komende dagen gaat brengen.
Terwijl we in gesprek waren via Skype kwam ook het bericht binnen, dat de provincie Overijssel op een extreem korte termijn de TUG ontheffing voor de Deltastrike verleend had.
Op reguliere velden als het zweefvliegterrein De Voorst en zelf Lelystad worden deze trikes niet meer toegelaten. 
Gelukkig hebben we door de fijne medewerking van Pascal van LCO en de provincie Overijssel een hele snelle oplossing.

De door de Nederlandse begeleiding geplande route

De GPS track van Sacha en daarmee de daadwerkelijk gevlogen route door Nederland

Hierboven en onder voorbeelden van de route planning.

Het bovenste plaatje laat het gedeelte van Baarlo naar Harderwijk en het tweede plaatje laat het gedeelte van Harderwijk naar Hilversum zien.


De Strandhoeve in Baarlo/Blokzijl

De Strandhoeve bleek uiteindelijk de hele week de centrale locatie voor het Flight opf the Swans team in Nederland.
De gastvrijheid van eigenaar Niels was hartverwarmend. Hij heeft de ruimte en die mocht dan ook letterlijk gebruikt worden.
Zo kon de Deltatrike kon binnen gestald worden.

Niels is zelf ook paramotorvlieger, dus weet hij ook letterlijk maatwerk te leveren aan het team.

Klik op het logo om naar de site van de Strandhoeve te gaan.

20 november 2016 - 21 november 2016

Stuart Savage (planner Europe/paramotorvlieger FotS) en Brian Middleton (monteur) zijn op 20 november al aangekomen in Baarlo.

RTV Flevoland was op 21 november aanwezig bij de aankomst van Sacha bij De Strandhoeve.

Hieronder zie je een kaartje met de positie van Sacha (Paramotor, blauwe lijn) op 21 november om 13.01u en de zwaan Maisie (lila lijn).
Eigenlijk is de positie van Sacha alweer achterhaald. Terwijl ik deze nieuwsbrief schrijf is ze immers onderweg van het vliegveld Norden naar Baarlo (locatie van Elsefly bij De Strandhoeve). De verwachte aankomsttijd is 14.00u.

Maandag 21 november 2016 was een soort tussendag, waarop het hele team aangekomen was bij de Strandhoeve.




Live-Map

Klik hier om naar de "Live -Map" te gaan.

22 november 2016 - 25 november 2016

Op dinsdag 22 november 2016 waren de Nederlandse begeleiders en het team voor het eerst volledig bij elkaar.
Heel bijzonder was het, dat dit op de locatie aan het Veluwemeer gebeurde waar zwaan Maisie gespot was.

Frank kwam vanuit het zuid-westen aanrijden en Pim met het team vanuit Baarlo (noord-oosten).
Zo waren alle teamleden, de Nederlandse begeleiders én de zwanen, waaronder Maisie samen.

Woensdag 23 november 2016 heeft een FotS team lid (Staurt) de vlucht van Baarlo naar vliegveld Hilversum meegevlogen in zijn eigen paramotor. Er vloog ook een Deltatrike mee met de media vrouw (Sam) van het team.
Verder vloog er nog een cameraman (Matt) mee in een paramotorrike.
Totaal vlogen er met 13 paramotorvlieger mee.

Deze vlucht duurde ongeveer 1.45 min en dat is erg snel voor ongeveer 100km. Er stond dan ook veel rugwind.
De gemiddelde grondsnelheid was ruim 58km/u.

's Avonds zat Sacha aan tafel bij Humberto Tan (RTL Late Night).
Ze maakte indruk bij Humberto en de andere gasten, die aan tafel zaten.
Opvallend is hoe goed Sacha haar verhaal kan vertellen.
Op deze manier nereikte ze in één klap 680.000 televisie kijkers!
Een groot succes en enerverend om mee te maken.

Pim en Frank mochten in het publiek aanwezig zijn, samen met vogelaar Bert en het Engelse FotS ondersteuningsteam.

Op donderdag 24 en vrijdag 25 november 2016 heeft Sacha voornamelijk presentaties gehouden.
Zaterdag 26 november wordt er een poging ondernomen om vanuit Baarlo naar Hilversum te vliegen (Sacha en Stuart) en aansluitend van Hilversum naar Midden Zeeland (Tom, Pim en Frank sluiten dan aan).

Mede door de (on)mogelijkheden in Nederland was het een hele klus deze vluchten goed te regelen. Met name in Zeeland.
Het is dan ook hartverwarmend, dat de havenmeester van Hilversum (EHHV) en Midden-Zeeland (EHMZ) zo positief en enthousiast mee werken om deze expeditie ook een Nederland een succes te laten worden.

Hieronder diverse foto's van 22 en 23 november 2016.

GPS track log van zwaan Maisie in het Veluwemeer op 22 november om 04.00u

Aan het Veluwemeer waar zwaan Maisei zou moeten zitten (met GPS tracker)

Het FotS team met de Nederlandse begeleiding en vogelaar Martin

Sacha aan het woord over zwaan Maisie bij het Veluwemeer

23 november 2016 vlucht Baarlo(Blokzijl) - Hilversum

Een vlucht met totaal 13 paramotors op weg van Blokzijl naar vliegveld Hilversum.
Bekijk ook de video , die gemaakt is n.a.v. deze vlucht verder naar boven op deze pagina

Video vlucht paramotors Blokzijl - Hilversum

Een groep van totaal 13 paramotorvliegers hebben op 23 november 2016 een unieke vlucht gemaakt, waarbij Flight of the Swans team lid en paramotorvlieger Stuart Savage één van de vliegers was.
Vanuit o.a. een Delta trike (ook onderdeel van het team) zijn prachtige opnames gemaakt.

 

Alle paramotorvliegers na de landing op Hilversum. Helaas had één van de vliegers een technisch probleem aan zijn motor en kwam later met de auto. Hij staat wel op de foto.

GPS track route Baarlo/Blockzijl naar vliegveld Hilversum

Video/Google Earth animatie vlucht Blokzijl - Hilversum

Erwin, paramotorvlieger en deelnemer, heeft een prachtige video met een Google Earth animatie gemaakt van de vlucht van Blokzijl naar vliegveld Hilversum.

RTL Late Night op 23 november 2016

Humberto Tan bij de paramotor van Frank

Sacha aan tafel bij Humberto Tan met het acteursstel Daan Schuurman en Bracha van Doesburgh

V.l.n.r. Sacha, een gast op achtergrond, Frank, Stuart (met baard) Brian (technische ondersteuning), Bert (vogelaar), Rob (Deltatrike vlieger), Humberto en Pim. Het F logo is van de FotS.

Frank staat hier met Sacha op het Rembrandtplein (locatie RTL Late Night) met Sacha bij de beelden, die samen de Nachtwacht vormen. Amsterdam is wel wat gewend, maar om 01.15u verwacht men niet iemand met een paramotor op zijn rug...

26 november 2016

Zaterdag 26 november 2016 was een dag van parawaiting, proberen, terugkeren en uiteindelijk weer een nachtje langer verblijven bij de Strandhoeve in Blokzijl.

Het plan was om vanaf de Strandhoeve naar het vliegveld Hilversum te vliegen en vervolgens samen met drie andere vliegers door te vliegen naar Midden Zeeland.
Helaas was Blokzijl de locatie met de meest dichte mist van heel Nederland.
het leek er heel even op, dat het weer opklaarde. Het team heeft een poging ondernomen maar is ook meteen weer teruggekeerd toen bleek, dat de opklaring heel lokaal was. Veiligheid staat voorop, dus er wordt alleen doorgevlogen als het ook echt kan.

De Strandhoeve bij Blokzijl/Baarlo: 142m zicht

De vliegers Pim, Tom en Frank, die in Hilversum gewacht hebben, zijn nog een uurtje bij schitterend weer de lucht in geweest.

Frank, gefotografeerd door Jeroen, die bij Pim in de paramotortrike zat. Gooi- en Vechtstreek.

In de avond heeft Jean Louis het team enorm ondersteund met de voorbereidingen om zo snel mogelijk richting Calais te kunnen komen.

27 - 28 november 2016

Op 27 november 2016 is het team in de vroege ochtend vertrokken.

Op 27 november hebben Sacha en Stuart samen met o.a. Monique (deel van de route) van Blokzijl naar Midden Zeeland gevlogen. Uniek, want voor het eerst waren er meer vrouwen dan mannen in een paramotorformatie!
De wind was perfect en Sacha en Stuart waren ruim voor het einde van de uniforme daglichtperiode, die een kwartier na zonsondergang eindigt, aangekomen op vliegveld Midden Zeeland.
Daar werden ze door de havenmeester, die o.a. door Frank op de hoogte gehouden was van de progressie van de vlucht, heel warm ontvangen.

De weersvoorspelling voor maandag 28 november 2016 zag er goed uit. Dus vroeg uit de veren en verder vliegen.
Sacha en Stuart hebben het originele plan weer opgepakt en hebben tussen Vlissingen en Breskens de Westerschelde overgestoken.

Frank had hiervoor een planning/berekening gemaakt met diverse windscenario's. Je moet immers altijd rekening houden met een motorstoring en dan moet je een veilige buitenlanding kunnen maken.
Het luchtruim aldaar laat een klim naar 3500ft (1050m) toe. Met goed weer kun je daadwerkelijk opklimmen en heb je een theoretische glijafstand van 7km. Daarmee zou je boven Breskens haast nog om kunnen keren en terug glijden naar Vlissingen.

Zeeuwse perikelen

Als het weer niet goed genoeg zou zijn, dan zou Sacha een flink probleem gehad hebben. Er moest dan immers omgevlogen worden via de oostkant van Zeeland. De CTR (groot gebied om een luchthaven) van vliegbasis Woensdrecht, die in het weekend slechts een ATZ (klein gebied) is, zou op maandag weer gewoon achtief zijn.
De verkeersleiding van de vliegbasis Woensdrecht wilde geen toestemming geven om zonder een transponder, waarmee je op de radar gezien kunt worden, door de CTR te vliegen. Heel vreemd, want deze CTR is een zgn, klasse D luchtruim. Integenstellng tot normale CTR's (klasse C) moet het juist eenvoudiger zijn de klasse D CTR's te doorkruisen. Helaas!

Het luchtruim ten westen van de CTR geeft in het weekend de mogelijkheid om tot 4500ft (1370m), maar door de week slechts 1200ft (365m). Daardoor zou een oversteek bij het smallere gedeelte van de Westerschelde alleen met zeer gunstige wind veilig zijn.

Het volgende probleem meldt zich dan aan: een locatie om brandstof te tanken.
De provincie Zeeland werkt als enige Nederlandse provincie in het geheel niet mee aan opstijgmogelijkheden voor paramotors, behoudens op de reguliere luchthavens. Nog sterker, de rechterlijke uitspraken worden genegeerd.
Vandaar dat Frank er alles aan gedaan heeft om toestemming te krijgen om het zweefvliegveld Axel, waar ook sleepvliegtuigen gebruik van mogen maken, te gebruiken.
Het is te bizar voor voor woorden, maar buiten een antwoord van de voorzitter van de zweefvliegclub, dat de vergunning alleen zweef- en sleeptoestellen toestaat zwegen de personen, die antwoord konden geven in alle talen.

De juridisch medewerker van de omgevingsdienst Zeeland reageerde niet op een uitgebreide uitleg en ook op de aanvraag van de VGB op zweefvliegveld Axel kwam geen reactie.
De VGB betreft een Verklaring van Geen Bezwaar van de burgemeester. Deze VGB dient een paramotorvlieger te hebben om een locatie te mogen gebruiken om op te stijgen. Het betreft hier een vrijstellingsregeling.

Het zou dus mogelijk geweest zijn, dat een stuk van ongeveer 40 van de 7000km niet legaal gevlogen had kunnen worden door afwezigheid van medewerking.

Gelukkig werkten de directeur en havenmeester(s) van vliegveld Midden Zeeland juist zeer positief mee. Sacha en Stuart waren zeer welkom en zouden, zoals dat door één van de havenmeester genoemd werd, feestelijk ontvangen worden. Chapeau!

Benny Vangansewinkel heeft het team in Belgie ontvangen.

Benny begeleid het team in Belgie en later zal de Fransman Marc het van hem weer overnemen.

28 november 2016 Belgie

Het goede nieuws is, dat Sacha en Stuart inmiddels in Belgie zijn en er alles op gaan zetten zo snel mogelijk in Calais te zijn voor de oversteek naar Dover.
Het ongeschikte vliegweer lijkt hen in de loop van de week op de hielen te gaan zitten.

De blauwe lijn laat zien waar Sacha precies gevlogen heeft door Nederland. De positie linksonder in Belgie is van 28 november 2016 om 11.28u.

V.l.n.r.: Benny, Sacha en Michel in Belgie.

29 november 2016 Frankrijk, aangekomen in Calais

Extra update van vandaag, 29 november 2016, 15.52u: Sacha Dench is in Calais aangekomen.

30 november, 1 december 2016

Voorbereidingen worden getroffen voor de oversteek van het Kanaal.

2/3 december 2016

"Parawaiting" voor goed weer in Calais

4 december 2016

Het ziet er naar uit, dat Sacha op 5 december 2016 het Kanaal over gaat steken.

Hieronder uitleg (in het Engels) door de weervrouw van het team.

5 december 2016

Sacha heeft als eerste vrouw de oversteek van Calais naar Dover over het kanaal met een paramotor volbracht.

Congratulations Sacha and the whole team!

Klik hier voor Sacha's reactie op de site van de Flight of theSwans.

Hieronder diverse foto's van haar vertrek en aankomst.
Tevens een video van Channel 5.

 

6 december 2016 "BBC Breakfast"

7 december 2016 "Canterbury"

Op 6 december 2016 was Sacha om 14.35u aangekomen in de buurt van Chattenden.
Net daarvoor was ze over de Kathedraal van Canterbury gekomen.

Chattenden ligt vlakbij Chatham. Daar ligt een stukje Nederlandse historie.

Het is misschien wel het meest glorieuze moment uit de Nederlandse (krijgs)geschiedenis: de tocht naar Chatham op 22 juni 1667. Op deze dag tijdens de Tweede Engelse oorlog voer de Nederlandse vloot onder leiding van Michiel de Ruyter de Theems op, voer de ketting 'kapot', schakelde de Engelse vloot met een vernietigende aanval uit en nam als prijs het Engelse vlaggenschip de Royal Charles mee naar huis. Haar spiegel is nog altijd te bezichtigen in het Rijksmuseum in Amsterdam. Bijna iedereen kent de gebeurtenis, maar wat is er precies gebeurd en wat is de achtergrond?

In dit gebied liggen ook veel oud-vliegvelden uit de Battle of Britain, zoals Gravesend, Detling, Eastchurch, etc.

Er is hier dus meer strijd gevoerd, dan alleen voor de Bewick's Swans.

Linksonder vliegt Sacha en rechtsboven is de Kathedraal van Canterbury te zien.

9 december 2016 "Nieuwsbrief FotS"

Hieronder een kopie van de nieuwsbrief, die op 9 december 2016 verstuurd is.

11 december 2016 "minder dan 100km te gaan!"

Update 13.12u: Sacha heeft vandaag nog minder dan 100km te gaan tot Slimbridge, het eindpunt vaneen expeditie van 7000km.

Update 14.21u: Membury Airfield

Inmiddels is Sacha haar eindpunt Slimbridge tot op 65km genaderd. Praktisch gezien zou ze nog maar één vlucht hoeven te maken.

Sacha is geland op het oude Tweede Wereld oorlog vliegveld Membury Airfield in de buurt van Lambourn.
Klik hier voor meer informatie over de historie van dit vliegveld.

Membury airfield is eigenlijk geen vliegvled meer zoals het was. Zoals zoveel oude Engelse vliegvelden zal ook Membury in de komende jaren steeds meer opgaan in de achtergrond.

Foto: Simon Westmore
Sacha tijdens de landing op het oude vliegveld Membury.

12 december 2016, typical British weather...

Vandaag hield het typische Britse weer Sacha aan de grond. Morgen weer een poging.
Hopelijk zit het venijn niet in de staart, ze hoeft immers nog maar 65km.

Inmiddels ook contact gehad met Sacha. Ze kijkt uit naar het volbrengen van deze zeer uitdagende expeditie, maar ze maakt zich best zorgen over de tijd "na de expeditie".
Erg logisch, want wat kan de volgende uitdaging zijn na een prestatie als deze?

Ze is ook enorm trots als ze het straks volbracht heeft. Diverse mensen twijfelden in de mogelijkheid om in dit jaargetijde een expeditie op deze manier te kunnen volbrengen.

Trots op haar hele team, maar ook dankbaar voor de ondersteuning, die ze in alle landen gehad heeft.

16 december 2016 Sacha heeft het eindpunt bereikt

Sacha is aangekomen in Slimbridge en heeft daarmee een enorme prestatie geleverd.
veel mensen waren erg sceptisch over het slagen van deze enorme expedtie.

Een groot compliment aan Sacha en het hele team!

De hele route. De blauwe lijn is de GPS track van Sacha. De andere gekleurde lijnen zijn GPS tracks van Bewick's Sans (Kleine Zwanen).

Vrijdag, 16 december 2017, 15.10u: aankomst bij de WWT in Slimbridge.

Het laatste woord is aan Sacha

20 december 2016: Sacha Dench brengt alle ondertekende petities naar Downing Street 10, Londen.
Het adres van de minister-president van het Verenigd Koninkrijk.
Sacha wil graag alle ondertekenaars hartelijk danken.

Media

Update 6 december 2016

Er is veel media aandacht voor de "Flight of the Swans" geweest, waaronder ∫.
Sacha heeft haar verhaal kunnen houden aan tafel bij Humberto Tan voor een TV publiek van 680.000 mensen.

Maar er was nog veel meer media aandacht.
kijk hieronder voor een aantal links naar reportages, video's, etc op chronologische volgorde:

Media moment Datum
Vara's Vroege Vogels Klik hier voor de reportage 30 sept 2016
Vogelblad Klik hier voor de reportage 30 sept 2016
Persconferentie de Strandhoeve (website), planning NTB 2016
NPO 1 radio (terugluisteren) Klik hier om naar de luister pagina te gaan 2 okt 2016
Nederlands instituut voor Ecology Klik hier voor de reportage 19 nov 2016
Omroep Flevoland Klik hier voor de website 20 nov 2016
RTL Late Night Klik hier (na 35.35min) 23 nov 2016

Mini Symposium Kleine Zwaan

 

Het Booze Wijf
Strandweg 1
9976 VS Lauwersoog
Uitnodiging en inschrijving

25 nov 2016

 

Vara's Vroege Vogels Klik hier voor de reportage 25 nov 2016
Jeugdjournaal video Klik hier voor de reportage 25 nov 2016
Dagblad van het Noorden Klik hier voor de reportage 25 nov 2016
Nederlands instituut voor Ecology Klik hier voor info over mini-symposium 25 nov 2016
RTV Noord Klik hier voor de reportage 26 nov 2016
RTV Oost Klik hier voor de reportage 27 nov 2016
Nederlands instituut voor Ecology Klik hier voor de reportage van de NCIO 28 nov 2016
Boswachterlog Groningen Klik hier voor de reportage 29 nov 2016
BBC News (oversteek het Kanaal) Klik hier voor de reportage 5 dec 2016
The Guardian (oversteek het Kanaal) Klik hier voor de reportage 5 dec 2016
ITV Report Klik hier voor de reportage en video 5 dec 2016
Jeugdjournaal Klik hier voor de reportage 6 dec 2016
     

Ondersteuning

Klik hier om naar de pagina op de website van de "Flight of the Swans" te gaan, waarop u ondersteuning kunt bieden

Klik op bovenstaand plaatje om naar de pagina op de website van "Flight of the Swans" te gaan, waarop je de petitie kunt tekenen.